دراسه الصُّوره الفنیَّه فی شعر المازنی

پایان نامه
چکیده

بدون شک یک قصیده کامل در برگیرنده موارد زیر باشد: 1) افکار شاعر که با تجربه شعری وی آمیخته شده باشد، 2) تصاویری که در ساخت قصیده خود به کار می گیرد، و به واسطه ی آن، احساس و اندیشه اش را در یک قالب فنی قابل احساس مجسّم می سازد. 3) موجودیت و معجم زبان شعری شاعر، که آن را از دیگر زبان ها متمایز می سازد. 4) اسلوب استوار وغنی 5) و در پایان شامل موسیقی می باشد؛ چرا که شعری یافت نمی شود که بدون موسیقی جوهره واصالت آن وفضای آکنده از موسیقی اش هویدا شود. نادیده گرفتن هریک از آن ها از ارزش یک دستاورد ادبی می کاهد. مازنی شاعر و مولّف و ناقد و نویسنده مصری از پیشگامان نهضت ادبی عصر حدیث در میان مجموعه ای از مفکرین هم عصرش توانست از یک جایگاه ومنزلت ویژه ای برخوردار شود. این پایان نامه از خلال بررسی دیوان شعری مازنی با تکیه بر رویکرد توصیفی تحلیلی و در برخی موارد روش آماری به موضوع بررسی تصویر فنّی در شعر مازنی پرداخته است و هدف از آن نمایش تصویر شعری در شعر مازنی وبیان اسالیب مختلف وی در رونمایی از تفکر واحساس وی می باشد. این پژوهش به نتایجی دست یافته است که از بارزترین آن می توان به آمیخته شدن شعر وی به تصاویر بیانی جالب اشاره کرد، به خصوص استعاره ی مکنیّه که در مقایسه با دیگر تصاویر بیانی چون تشبیه و مجاز وکنایه بیشتر به چشم می خورد و شعر وی در برگیرنده تصاویر شعری است. وی توانست افکار خود را با تجربه شعری خود آمیخته سازد؛ ودر معنای وسیع کلمه شاعر زمانی که تصویر را به کار می گیرد گاهی تصویر را تنگ می کند و گاهی آن را بسط می دهد و تصویر با دیگر وسایل تعبیر شعری در یک دستاورد هنری هماهنگ است. مازنی برای عرضه کردن تصویر ذهنی خود از قرآن کریم و میراث ادبی و طبیعت و فرهنگ وتمدن عصر، وخیال بهره جست، و علاوه بر آن موسیقی یکی از عناصر اصلی درشعر شاعر است، و وی از وزن های رایج بین شاعران قدیم استفاده می کند وهمچنین از قافیه های دارای ایقاع که بر خوانندگان اثر می گذارد، استفاده می کند، و در ساختار شعریش از اسلوب ها و واژگانی استفاده می کند که از تجربه ی شعری وی پرده بر می دارد. واژگان کلیدی: تصویرفنّی، شعر معاصر، ابراهیم عبدالقادر المازنی.

منابع مشابه

حجازیات الشریف الرضی دراسه فی الصوره الفنیه

شریف از برجسته ترین شاعرانعصر عباسی دوم است.ستاره شهرت وی بواسطه غزلیات عاشقاته اش حجازیات در اسمان ادب عربی درخشید چرا که او برای اولین بار در تاریخ ادب عربی سبک جدیدی را در غزل عفیف بنیانگذاری کرد و حقا که در این حیطه بسیارخوش درخشید.او دراین غزلیات تقریبا ازتمام ارایه ها وصنایع ادبی استفاده کرد تا به بهترین شکل ممکن بتواند احجساسات پاکش را نسبت به محبوب محرم وحج گزارش بیان کند.شاعران بسیاری ...

15 صفحه اول

الصوره الفنیه فی شعر إبراهیم أبی زید

هر شاعری در خلال اشعار خویش می کوشد فلسفه و حکمتی را که در شعرش نهفته است، از طریق صور خیال، به خواننده ی آثارش القاء کند. از سوی دیگر مخاطب او تلاش می کند این فلسفه را درک و آن حکمت را دریابد، و در نهایت به فهم عمیقی از معانی شعر شاعر برسد، و شناخت صور خیال، بهترین وسیله و نیکوترین یار در این راه است. بی شک وظیفه ی صور خیال، اثر گذاری بر غیر، جذب افکار و تقویت درک زیبائی شناسی است.صور خیال، ...

15 صفحه اول

الصوره الفنیه فی شعر المقاومه الفلسطینیه (عزالدین المناصره نموذجاً)

بررسی تصویر هنری در شعر پایداری فلسطین ( مطالعه ی موردی شعر عزالدین المناصره) شعر پایداری فلسطین، یکی از پرشورترین شعرهای مقاومت جهان است؛ این نوع سبک شعری خاستگاه عمده ترین جلوه گاه های مقاومت و مبارزه است. عزالدین المناصره، یکی از شاعران پرآوازه ی معاصر فلسطین است که در ابراز احساسات عمیق خویش نسبت به سرزمین غصب شده خود و دعوت به پایداری و استقامت و رساندن فریاد مظلومیت ملت خویش به گو...

15 صفحه اول

الصوره الفنیه فی دیوان ابراهیم ناجی

پایان نامه به آرایه های ادب موجود در دیوان ابراهیم ناجی شاعر معاصر عرب می پردازد و در فصل اول در مورد صوره و معانی آن بخث می ود.

دراسه صوره الأبطال فی شعر المقاومة لمحمد الفیتوری

صورة البطل والبطولة تُعتبَر من السمات البارزة فی الأدب العربی المعاصر، حیث قد لفتت شخصیة البطل انتباه العدید من الشعراء إلى حد ما. ومحمد الفیتوری من الشعراء الذین صوّروا مشهد الأبطال واتجاهاتهم الوطنیة فی مجال المقاومة، وبما أنّ قارة إفریقیا کانت مشهد غزو للاستعمار الأوروبی لسنوات عدیدة فهناک دائماً أبطال اتّخذوا نهجاً نضالیاً للاستعمار. تحاول هذه المقالة عبر المنهج الوصفی ــ التحلیلی، دراسة القصائد ال...

متن کامل

رسائل الإمام علی(ع) دراسه فی الصورره الفنیه

امام علی (ع) در نامه های خود از تصاویر هنری گوناگونی برای بیان مفاهیم مختلف دینی، اخلاقی، اجتماعی وغیره استفاده نموده است. ایشان برای تبیین وانتقال مفاهیم نامه های خود از عنصر خیال، واقعیت، عاطفه، وزبان –که از مهمترین عناصر تشکیل دهنده تصویرآفرینی های ادبی در نقد ادبی می باشد- به خوبی بهره برده است. همچنین سیاق نقش مهمی در تبیین تصاویر هنری وبررسی میزان موفقیت آنها در نامه های امام علی(ع) ایفا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023